Het doel van deze webquest is de inzichten, op geloof van de kinderen, verbreden. Veel kinderen weten veel van het christendom af, omdat dit nog het meest voorkomt in Nederland. Toch komen er in Nederland steeds meer verschillende godsdiensten bij elkaar. De kinderen moeten leren wat deze godsdiensten inhouden om respect voor elkaar te krijgen op dit vlak. Als ze straks een deel uit gaan maken van maatschappij kunnen ze zich meer vinden in andere mensen. In het boek levensbeschouwing ontwikkelen, door Jef de Schepper, staat dat de leerkracht en de didactische en pedagogische keuzes van een school een zeer belangrijk rol spelen. uit onderzoek blijkt dat goed en boeiend lesgeven zeer hoog scoort bij jongeren, naast rechtvaardigheid en vlotte omgang. De persoonlijkheid van een leerkracht speelt ook mee. er zijn altijd van die leerkrachten waar je later aan terug denkt en dan dankt die heeft voor mijn ontwikkelen veel betekend. Dit kan per kind verschillen. Bij elk kind slaat een andere methode beter aan. Het is dus belangrijk dat je de kinderen goed kent. Door persoonlijke gesprekjes, over wat ze graag doen bijvoorbeeld, zal dit een stap in de goede richting brengen.
Verder is het doel dat de kinderen hun eigen geloof, in hoeverre ze die hebben, formuleren en dat ze hierbij nadenken over het levensverhaal.
De opdrachten zorgen voor een bredere visie op het geloof in de wereld en hoe deze geloven samenhangen. Er zijn verschillen en overeenkomsten tussen de geloven. De kinderen moeten actief op zoek naar de antwoorden. Ze moeten zelf zoeken naar de antwoorden en zelf ook gaan graven in hun eigen gevoelens en gedachtes. Ik gebruik een presentatie vorm, zodat de kinderen ook leren om deze vaardigheden op te pakken. het wordt weinig gebruikt, maar het zorgt ervoor dat de kinderen veel verschillende meningen te horen krijgen. De sociale vaardigheid om respect te hebben voor de kinderen met andere meningen zit hierin verworven.
De inzichten die ze bij deze lessen krijgen kunnen ze ook bij aardrijkskunde en geschiedenis voorgeschoteld krijgen. Geloof is een groot onderdeel in onze samenleving en iedereen staat er anders in. Door deze lessen kunnen de kinderen zich hier meer in vinden en inleven.
Bij opdracht 1 zullen de kinderen werken aan het doel dat ze hun eigen geloof kunnen formuleren en dat ze hierbij nadenken over hun levensverhaal. bij opdracht 2 en 3 zullen ze werken aan het verbreden van hun inzichten op het gebied van godsdiensten. Bij opdracht 3 zullen ze bij 1 godsdienst er dieper op in gaan.
Aan de hand van de opdrachten is het mogelijk voor de kinderen op de gestelde doelen te behalen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb